6.8.17

Elämän kova korkeakoulu

Käheä-ääninen kantribiisi (W. Auden vs. J. Karjalainen etc. mashup)

Pysäyttäkää sovellus, laittakaa puhelin äänettömälle
heittäkää Mustille mehukas luu
hän oli kuin Star Trek, hän oli kuin Ritari Ässä
luulin että sarja kestää ikuisesti, olin väärässä
pakatkaa kuu kuplamuoviin, sammuttakaa aurinko
ammuin seriffin, ei ollut vahinko
kato vulkani, kato albiino
kato ewokki, kato eskimo

Olin pitkäaikaistyötön työnhakija
oli asuntovaunu, vaimo ja lapsia
olin kantrilaulaja 90-luvun Suomessa
elämän kovassa korkeakoulussa

Lopettakaa liikelounaanne, jakakaa vaatteenne ja ruokanne
levittäkää lämmin huopa lemmikille
hän oli Ensimmäinen yhteys, hän oli Kolmas konstaapeli
minulla oli tästä hyvä aavistus, olin väärässä
palasin ristiretkeltä, tapoin siellä lohikäärmeitä
paha seriffi hallitsi maita ja metsiä
siinä oli idän eksotiikkaa ja lännen lakia
oli pakko ampua laseraseella

Kun ryöstin rikkailta sivilisaatioilta
ja jaoin huipputeknologiaa keskiajalla
olin Robin Hood avaruudessa
elämän kovassa korkeakoulussa

(puheosuus alkaa) 
Tämä on Sherwoodin asuntovaunualue
elämän kova korkeakoulu, vastoinkäymisten ylpeä yliopisto
kadut on tehty tarkoituksella kapeiksi ja mutkaisiksi
ulkopuolisten eksyttämiseksi
jos et ole sisäpiirissä, työnnyt sisään väärässä kulmassa
saat täplän otsaan, jos yrität lintsata luostarissa
tai meditoida vesiputouksen alla
vihollinen odottaa osoitteessa Sycamore Street
syrjäydyt siinä matkalla
merirosvo hyökkää kaikkien kimppuun
kaappari ryöstää mitä kuningas käskee
miksi nähdä vaivaa harjoitteluun
katu kyllä keksii käyttötarkoituksensa
jos ei tapa, tekee rammaksi ja rumaksi
kaareva peili muuttuu valokuvaksi
juoma pienentää aivoja, kakku suurentaa vatsaa
älä siitä itseäsi syytä, syytä yhteiskuntaa
tässä paikassa täytyy juosta pysyäkseen paikoillaan
(puheosuus päättyy) 

Kun löysin pullon hengen Karibialta
hakkasin sen kuoliaaksi airolla
olin Mustaparta vanhempien kellarissa
elämän kovassa korkeakoulussa

Veri vie, veri virtaa, moottoritie kuumottaa
palavassa talossa lapsi lyö koiraa
on päihteitä, ylipainoa ja keskittymisvaikeuksia
koska elämän kuuluu olla itseaiheutetun rankkaa
täytyy olla kaikenlaisia hurjia episodeja
vain nuorille suunnatussa draamasarjassa
varo piikki, varo vuori
varo linnoitus, vankila

Näin kaikkea kamalaa kuvaruudussa
ja se tuli vielä uusintana unessa
olin FBI:n erikoisagentti avaruudessa
elämän kovassa korkeakoulussa

Olin orja, jolla oli papukaija työnjohtajana
kraak, työskentele nopeammin
tai isäntäni saapuu ja saat piiskasta
lauloin olevani matelija gladiaattoriareenalla
mitä hemmettiä minä täällä teen
en kuulu tänne, olen väärässä osoitteessa
onko tämä 221B Baker Street
olenko ainoa, jonka mielestä jotain on vialla

Kävelin piikkimatolla kaikessa
erämaanimeni oli meripurjehtija
näin punaista kultaisella ohrapellolla
elämän kovassa korkeakoulussa

Olin kai tässä ei sanota
en oo vuosiin käynyt ulkona
hakulaite piippaa haudassa
puhelin soi palavassa talossa
olen nähnyt aika vähän umpikujia
jos pohjattomia kuiluja ei lasketa
lemmikin elämä on loputonta kipua
sanoin kai siihen ei kiinnosta

Ei kommentteja: